Juf / meester

Lesmateriaal voor kleuters en jonge kinderen

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Voor juf of meester is er van Beertje Anders veel lesmaterialen voor kleuters en jonge kinderen. Hij helpt juf of meester ook bij de ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Beertje Anders maakt dezelfde situaties mee als jonge kinderen en laat zien hoe hij hiermee omgaat. Zo krijgen kleuters en jonge kinderen een beter begrip over de emoties en gevoelens van zichzelf en anderen en leren ze, samen met Beertje Anders, om daar beter mee om te gaan.

Ervaringen van anderen

 

Beertje Anders voor groep 3 en 4

Door Bianca Boers

Na de eerste kennismakings les van dit schooljaar, begin ik met de introductie van een heel bijzonder Beertje: ‘Beertje Anders’. De kinderen luisteren, zingen en kijken (filmpjes) naar de avonturen van Beertje Anders. De verhalen helpen de kinderen na te denken over vragen die bijvoorbeeld betrekking hebben op normen en waarden, gedrag, ruzie maken, plagen en pesten, een ander buitensluiten etc.

De verschillende werkvormen zoals spelletjes, gesprekken, tekenen, voorlezen, filosoferen, knutselen, toneel, film, muziek of het schrijven van een verhaal/gedicht, stimuleren kinderen gevoelens en emoties onder woorden te brengen.

Beertje Anders maakt veel avonturen mee en er gaat vaak iets ‘mis’. De leerlingen onderzoeken samen wat er precies mis ging en bedenken dan hoe het een volgende keer beter opgelost kan worden. Zo leren ze spelenderwijs waarom er ‘afspraken’ zijn om goed met elkaar om te gaan. De afspraken die aan de orde komen geven rust en structuur, maar bevorderen vooral een veilige sfeer tijdens de les. Daarmee leg ik de basis voor andere (moeilijkere) onderwerpen die in de HVO-lessen aan bod komen.

Reactie plaatsen

Reacties

Ria
3 jaar geleden

De afspraken van Beertje anders zijn heel duidelijk en concreet. De kindjes in de speelleerklas houden van veel afwisseling. De liedjes en verhaaltjes zorgen voor leuke lesmomenten. Ze zorgen voor inspiratie voor de leerkracht.
Wij oefenen de afspraak nadien daadwerkelijk in:
voorbeeld: na de introductie van de eerste afspraak deden we met de groep een doorschuif in kleine groepjes.
- bouwhoek (blokken delen)
- kleurhoek (kleurpotloden delen)
- dobbelsteenspel (kleurendobbelsteen delen)
- bingo (kaartjes delen)
Aanmoediging en positieve feedback tijdens het spel motiveert de kinderen om de afspraak vol te houden.
De juf en de leerlingen zijn geweldig enthousiast!
Beertje Anders is het hele schooljaar welkom bij ons ;-)

Beer Juf
3 jaar geleden

Hoi Ria,
Bedankt voor je leuke reactie. Het doorschuiven in kleine groepjes bij afspraak 1 vind ik een leuk idee en ga ik ook eens met de beertjes in de klas doen, Beer Juf (de juf van Beertje Anders)

Marloes
4 jaar geleden

Wij zijn allemaal anders,zo begon het openingsgesprek in de kring.De kinderen weten dat we er niet allemaal hetzelfde uitzien en hebben geleerd dat er verschil in huidskleur is.Dit paste goed in de Sinterklaas periode.Juist doordat we anders zijn is het fijn om met elkaar te kunnen delen en van elkaar te kunnen leren.Ze hebben ook geleerd dat niemand minder is dan een ander.Niemand uitlachen of pesten omdat je er anders uit ziet. Aan de hand van toneelstukjes en verhaaltjes werd het een stuk duidelijker voor ze. Kleurige tekeningen werden over het onderwerp gemaakt. Op Internet werd er naar Beertje Anders geluisterd. Dat ze het onderwerp begrepen bleek uit een gesprekje van een 4 jarige kleuter en een leerkracht. De kleuter speelde in de gang,de leerkracht liep langs en de kleuter vroeg,hoe heet je. De leerkracht gaf expres een verkeerde naam op,de kleuter was even stil en antwoordde, oh dat is pesten,dat mag niet want zo heet je niet. Met deze mooie woorden werd de Week van het Respect afgesloten.